۸ هواپیمای جنگنده‌ی فوق سریع تاریخ

سریع‌ترین هواپیماهای تاریخ هوانوردی کدامند؟

سریع‌ترین هواپیماهای جهان به نوبه‌ی خود شاهکارهای مهندسی هستند. این هواپیماها که هوا را با سرعتی چندبرابر سرعت صوت می‌شکافند، خلبانان را با خود درون داستان‌های علمی-تخیلی می‌کشند. البته تعدادی از این هواپیماها بازنشسته شده‌اند، اما هم‌چنان در زمره‌ی پرسرعت‌ترین هواپیماهای تاریخ قرار دارند. هم‌چنین طراحی‌ها و فناوری‌های استفاده‌شده در این هواپیماها تاثیر انکارناپذیری بر هواپیماهایی که پس از آن‌ها وارد میدان شدند گذاشتند. با هم نگاهی میاندازیم به هشت عدد از سریع‌ترین هواپیماهای سرنشین‌دار که تا به حال به پرواز در آمده‌اند.

۱. اف-۴ فانتوم ۲

حداکثر سرعت: ۲۳۶۸ کیلومتر بر ساعت

حداکثر برد: ۲۵۹۹ کیلومتر

اولین پرواز: ۲۷ می ۱۹۵۸

fastest-planes1

جت فراصوت اف-۴ فانتوم ۲ که در اصل تنها برای نیروی دریایی ایالات متحده ساخته شده بود، رسما در سال ۱۹۶۰ آغاز به کار کرد. اما این جت رهگیر در میانه‌ی دهه‌ی ۱۹۶۰ به خدمت تفنگ‌داران دریایی و نیروی هوایی ایالات متحده هم در آمد. اف-۴ بیش از ۸۰۰۰ کیلوگرم تسلیحات با خود حمل می‌کند که شامل موشک‌های هوا به هوا، موشک‌های هوا به زمین و انواع و اقسام بمب می‌شود. این هواپیما که جت جنگنده‌ی اصلی ایالات متحده در جریان جنگ ویتنام بود، به تدریج جای خود را به «اف-۱۵» و «اف-۱۸ هورنت» داد. نیروی هوایی ایران هم تعداد زیادی از این هواپیما را در اختیار دارد.

۲. کانویر اف-۱۰۶ دلتا دارت

حداکثر سرعت: ۲۴۵۴ کیلومتر بر ساعت

حداکثر برد: ۲۸۹۶ کیلومتر

اولین پرواز: ۲۵ دسامبر ۱۹۵۶

fastest-planes2

کانویر اف-۱۰۶ که برای اولین بار در سال ۱۹۵۹ به خدمت گرفته شد، به منظور رهگیری و انهدام بمب‌افکن‌های شوروی در جریان جنگ سرد طراحی شده بود. به گزارش موزه‌ی هوا و فضای کالیفرنیا، دلتا دارت مجهز به رادار پیشرفته، موشک مادون قرمز و یک موشک با کلاهک هسته‌ای بود. اف-۱۰۶ هنوز هم با سرعت ۲۴۵۴ کیلومتر بر ساعت، لقب سریع‌ترین جنگنده‌ی تک‌موتوره‌ی جهان را یدک می‌کشد. به عقیده‌ی بسیاری، استفاده از این جت جنگنده به دلیل سختی هدایت آن برای خلبان‌ها، بسیار چالش‌برانگیز است.

۳. میکویان میگ-۳۱ فاکس‌هوند

حداکثر سرعت: ۲۹۹۳ کیلومتر بر ساعت

حداکثر برد: ۳۲۹۹ کیلومتر

اولین پرواز: ۱۶ سپتامبر ۱۹۷۵

fastest-planes3

میگ-۳۱ شوروی که برای اولین بار در تاریخ ۶ می ۱۹۸۱ به خدمت گرفته شد، هنوز هم یکی از سریع‌ترین جت‌های جنگی طراحی‌شده به دست بشر است. فاکس‌هوند که به عنوان یک هواپیمای رهگیر ساخته شده بود، هم‌چنان در نیروهای هوایی روسیه و قزاقستان خدمت می‌کند. علی‌رغم سن زیادش، روسیه قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ از آن استفاده کند.

۴. میکویان یی-۱۵۲

حداکثر سرعت: ۳۰۳۰ کیلومتر بر ساعت

حداکثر برد: ۱۴۶۹ کیلومتر

اولین پرواز: ۱۰ ژوئیه ۱۹۵۹

fastest-planes4

یی-۱۵۲ که برای اولین بار در سال ۱۹۵۹ معرفی شد، یک رهگیر عملیاتی است که بر اساس «میکویان یی-۱۵۰» ساخته شده. شهرت ی-۱۵۲ بیش‌تر به دلیل هم‌وار ساختن راه برای ورود «میگ-۲۵ فاکس‌بت» به گود رقابت است.

۵. بل ایکس-۲ استارباستر

حداکثر سرعت: ۳۳۶۹ کیلومتر بر ساعت

اولین پرواز: ۱۸ سپتامبر ۱۹۵۵

fastest-planes5

بل ایکس-۲ که تنها در یک بازه‌ی زمانی کوتاه بین نوامبر ۱۹۵۵ و سپتامبر ۱۹۵۶ به پرواز در آمد، یک هواپیمای تحقیقاتی و محصولی مشترک بین شرکت «بل»، نیروی هوایی و کمیته‌ی رایزنی ملی هوانوردی ایالات متحده بود. این هواپیما طراحی شده بود تا پروازهایی آزمایشی با سرعتی بین ۲ تا ۳ ماخ انجام دهد. در تاریخ ۲۷ سپتامبر ۱۹۵۶، ایکس-۲ به حداکثر سرعت ثبت‌شده‌ی خود یعنی ۳۳۶۹ کیلومتر بر ساعت رسید. اما در جریان این پرواز، خلبان‌اش، «میلبورن جی. اپت» (Milburn G. Apt)، در گذشت. اپت اولین انسانی بود که مرز سرعت ۳ ماخ را درنوردید.

۶. میگ-۲۵ فاکس‌بت

حداکثر سرعت: ۳۴۹۲ کیلومتر بر ساعت

حداکثر برد: ۲۵۷۳ کیلومتر

اولین پرواز: ۶ مارس ۱۹۶۴

fastest-planes6

میگ-۲۵ شوروی که برای اولین بار در سال ۱۹۷۰ معرفی شد، یک هواپیمای رهگیری و شناسایی فراصوت است. به دلیل بال‌های بزرگ‌اش، ایالات متحده بر این باور بود که این هواپیما از قدرت مانور بسیار بالایی برخوردار است. اما در حقیقت این وزن فاکس‌بت بود که باعث می‌شد این هواپیما نیاز به بال‌هایی به آن بزرگی داشته باشد. میگ-۲۵ در حداکثر سرعت خود یعنی ۳.۲ ماخ ناپایدار است و خطر آسیب رسیدن به موتورش وجود دارد. در حالت پایدار حداکثر سرعت‌اش ۳۰۸۹ کیلومتر بر ساعت یا ۲.۸۳ ماخ است.

۷. اس‌آر-۷۱ بلک‌برد

حداکثر سرعت: ۳۵۴۰ کیلومتر بر ساعت

حداکثر برد: ۵۹۲۵ کیلومتر

اولین پرواز: ۲۲ دسامبر ۱۹۶۴

fastest-planes7

اس‌آر-۷۱ لاکهید مارتین به‌واقع یک هواپیمای شگفت‌انگیز بود. این هواپیما در ارتفاعاتی بالاتر از ۲۴هزار متر و در سرعت‌هایی  بیش‌تر از ۳۰۰۰ کیلومتر بر ساعت پرواز می‌کرد. این هواپیمای تجسسی بیش از ۳۰ سال پرواز کرد و موشک‌های ضدهوایی شلیک‌شده به سمت‌اش را هم جا می‌گذاشت. در وصف سرعت‌اش به گفتن همین بسنده می‌کنیم که در آخرین پروازش که به مناسبت بازنشستگی‌اش انجام گرفت، اس‌آر-۷۱ فاصله‌ی بین لس آنجلس تا واشنگتن را در ۶۷ دقیقه پیمود.

۸. ایکس-۱۵

حداکثر سرعت: ۷۲۷۴ کیلومتر بر ساعت

اولین پرواز: ۸ ژوئن ۱۹۵۹

fastest-planes8

سریع‌ترین هواپیمای باسرنشین دنیا نیمی موشک و نیمی جت است. ایکس-۱۵ ناسا اولین پروازش را در تاریخ ۸ ژوئن ۱۹۵۹، زمانی که در ارتفاع ۱۳هزار متری از یک هواپیمای دیگر جدا شد، به انجام رساند. چند سال بعد در تاریخ ۳ اکتبر ۱۹۶۷، ایکس-۱۵ با سرعت خیره‌کننده‌ی ۷۲۷۴ کیلومتر بر ساعت یا ۶.۷۲ ماخ، بینی تمام رکوردهای سرعت پرواز را به خاک مالید. ایکس-۱۵ در مجموع ۱۹۹ پرواز انجام داد که مجموعا تنها ۳۰ ساعت و ۱۳ دقیقه به طول انجامیدند.

منبع: Business Insider

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*