مواد غذایی مناسب در بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا

یکی از بیماری های شایع بخصوص در فصل های سرد سال سرماخوردگی و آنفولانزا است.

جدا از استراحت کافی و جلوگیری از استرس ، مصرف مواد غذایی کافی و لازم در این زمان می تواند به تقویت سیستم ایمنی شما کمک کرده و ازین طریق طول و شدت بیماری را برای شما کاهش می دهد.

ابتدا به خاطر داشته باشید بهتر است اتاقی جداگانه برای فرد بیمار در نظر گرفته شود و ظروف و وسایل مصرفی فرد مورد نظر برای عدم انتقال ویروس ها جدا گردد. رعایت بهداشت و شستشوی مرتب دستها با آب گرم و صابون برای کشتن ویروسها بسیار موثر است.

سرماخوردگی

از اولین مراحل درمان بیماری، کاهش التهاب فرد است. از بین مواد غذایی که می توانند التهاب را افزایش دهند کربوهیدراتهای تصفیه شده هستند مانند آرد سفید یا برنج سفید، قند و شکر و چربیهای اشباع موجود در کره و دیگر چربی های حیوانی مانند پوست مرغ .

می توانید موارد زیر را جایگزین آنها کنید:

– انواع میوه جات، سبزیجات و ادویه جات

-غلات سبوس دار

-مصرف متعادل روغن های سالم مانند روغن زیتون

از مصرف مواد زیر غافل نشوید:

قارچ: سیستم ایمنی شما را تقویت می کند و مورد خوبی برای دریافت ویتامین D است ،که مورد نیاز شماست.

-سیر: مصرف مرتب سیر می تواند در طی فصول سرد سال برعلیه سرماخوردگی و آنفولانزا شما را ایمن کند. آلیسین ماده طبیعی در سیر است که برعلیه باکتری ها و احتمالا ویروس ها موثر است.

مرکبات: ویتامین C که بعنوان یک آنتی اکسیدان کلیدی می تواند از سیستم ایمنی حمایت کند به وفور در مرکبات موجود است. علاوه بر انواع مرکباتی چون پرتقال و گریپ فروت و لیمو شما می توانید ویتامین C را از فلفل، کیوی و توت فرنگی وپیاز خام نیز دریافت کنید.

-گیاهان و ادویه جات: این مواد غذایی نه تنها طعم خوبی یه غذای شما می دهد و به اشتهای شما کمک می کنند بلکه در از بین بردن میکروبها نیز موثرند.

-پروبیوتیک ها: این باکتری ها می توانند از دستگاه گوارش شما محافظت کرده و از طرفی برای سیستم ایمنی مفید باشند. می توانید آنها را در مواد غذایی همچون کلم ترش، کفیر و ماست پیدا کنید.

-سوپ مرغ: یکی از غذاهای موثر در بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا مایعات گرمی همچون سوپ مرغ است که بر علیه التهاب بوده ،تورم و گلودرد را التیام می بخشد..

DSC_091100

اجتناب از نوشیدن بیش از اندازه چای، قهوه و نسکافه و نوشیدنی های گازدار

این نوشیدنی های حاوی کافئین هستند. از آنجا که در سرماخوردگی مقدار زیادی از آب و املاح بدن با تب و آبریزش بینی از دست می رود، بنابراین نوشیدن این نوشیدنی های نظیر چای و قهوه با دفع بیش از اندازه آب از بدن و ابتلا به کم آبی همراه خواهد شد

از شیرینی جات پرهیز کنید

نوتروفیل ها گروه خاصی از گلبول های سفید هستند که ویروس های سرما خوردگی و دیگر مواد بیگانه را تخریب و نابود می سازند. هنگامی که شما شیرینی جات می خورید نوتروفیل ها سست و تضعیف می شوند. در نتیجه بهتر است در دوران سرما خوردگی از خوردن شیرینی جات صرف نظر کنید. همچنین می توانید از این مسئله به عنوان یک استراتژی دفاعی در فصل سرما خوردگی استفاده نمایید. هر چیزی که شامل هر نوعی شکر باشد شامل ساکاروز، فروکتوز و…می تواند فعالیت نوتروفیل ها را تضعیف کند. بدترین غذاها، آبنبات و شیرینی می باشد که کاملا حاوی شکر هستند و ارزش تغذیه ای ندارند.

منبع: سینا زارع – کاشناس تغذیه

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*