دلیل افزایش آمار عجیب زلزله‌های ایران در ۲۲ روز اخیر

Sep 07, 1999; Tai Chung, Taiwan; The city of Tai Chung is struck by a huge earthquake killing more than 2,000 people. Taiwanese Army rescue workers hurry to find survivors in the mass destruction.

آمار وب‌سایت earthquaketrack نشان می‌دهد ایران طی ۲۲ روز گذشته ۲۵ بار لرزیده‌ است، زمین‌لرزه‌هایی که بزرگترین آنها ۶ ریشتری بوده و مناطق مختلفی از کشور،‌ از ملارد و تهران گرفته تا کرمان و فارس و کرمانشاه را تحت تاثیر خود قرار داده‌ است.

پی در پی بودن این زلزله‌ها و پس‌لرزه‌های آنها این پرسش را در ذهن ایجاد می‌کند که چرا همه‌جا درحال لرزیدن است؟ چرا این همه زلزله رخ می‌دهد؟ آیا پدیده‌ای باعث فعال شدن وقوع زلزله‌های طبیعی شده‌است؟ آیا این به معنی نزدیک شدن وقوع زلزله‌ای بزرگتر است؟

وب‌سایت سازمان زمین‌شناسی آمریکا در بخش پرسش‌های متداول خود توضیحات قابل قبولی برای دلیل افزایش تعداد زمین‌لرزه‌ها در گوشه و کنار جهان داده‌است.

به گفته این وب‌سایت،‌ افزایش یا کاهش موقتی فعالیت‌های لرزه‌ای زمین بخشی از نوسانات عادی است که در تعداد زلزله‌ها ایجاد می‌شود و چه این فعالیت‌ها کاسته شوند و چه افزایش پیدا کنند، می‌توانند نشانه آن باشند که وقوع زلزله‌ای بزرگتر نزدیک است.

با این همه دلیل اینکه طی سال‌های اخیر وقوع زلزله‌های بیشتری در جهان ثبت می‌شوند این نیست که زلزله‌های بیشتری رخ می‌دهند، بلکه به این دلیل است که تجهیزات لرزه‌نگاری بیشتری در گوشه و کنار جهان نصب شده‌اند تا کوچکترین فعالیت‌های لرزه‌ای زمین را ثبت کنند.

براساس گزارش مرکز مطالعات لرزه‌نگاری آمریکا، روزانه صدها زلزله ۲ و کمتر از ۲ ریشتری در سرتاسر جهان رخ می‌دهند. تعداد دفعات وقوع زلزله‌های بزرگ و بالاتر از ۷ ریشتر بیش از ماهی یک‌بار، حدودا سالی ۱۶ تا ۲۰ بار است و زلزله‌های شدید‌تر به بزرگی ۸ ریشتر سالی یکبار رخ می‌دهند.

براساس گزارش این مرکز بزرگترین زمین‌لرزه‌ای که در تاریخ ثبت شده رخ داده‌است، زلزله سال ۲۰۰۴ در سوماترا بوده که ۹٫۵ ریشتر قدرت داشته‌است. سونامی ناشی از این زلزله ۱۴ کشور مختلف را درگیر بحران کرد.

53967

در این گزارش نیز افزایش تعداد زلزله‌ها با افزایش تعداد تجهیزات لرزه‌نگاری در جهان ارتباط داده شده‌است. درواقع براساس این گزارش تعداد زلزله‌های ۷ ریشتری و بزرگتر از زمان آغاز ثبت این رویداد‌ها در جهان (از سال ۱۹۰۰)، ثابت باقی مانده‌اند.

امروزه به لطف بهبود ارتباطات و افزایش توجه نسبت به فجایع طبیعی، مردم بیشتر از پیش و سریعتر از همیشه از وقوع زلزله آگاه می‌شوند و همین باعث می‌شود به اشتباه تصور کنند تعداد دفعات وقوع زلزله رو به افزایش گذاشته‌است.

براساس آماری که از سال ۱۹۰۰ تاکنون درباره زلزله‌های جهان ثبت شده‌اند، سالانه درحدود ۱۶ زلزله بزرگ، یعنی ۱۵ زلزله ۷ ریشتری و یک زلزله ۸ ریشتری در جهان رخ می‌دهند. طی ۳۸ سال گذشته،‌از سال ۱۹۷۳ تا ۲۰۱۱ تنها هشت بار تعداد زلزله‌های بزرگ از حد انتظار فراتر رفته‌اند: در سال ۱۹۸۹ تنها ۶ زلزله بزرگ و در سال ۱۹۸۸ تنها ۷ زلزله بزرگ در جهان رخ داده‌اند.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

2 نظر

  1. reza

    نه اینا به خاطر اینه که گناه زیاد شده و خانمای بد حجابم زیاد شدن
    ما میخوایم چند وقت دیگه توالت خونمونو خراب کنیم به یک خانم بد حجاب نیاز مندیم لطفا تماس بگیرید خخخخخ

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*