اتصال بین مغز راننده و خودرو؛ فناوری عجیب نیسان!

کمپانی ژاپنی نیسان که به طور کاملاً جدی در زمینه‌ی فناوری خودران در حال تحقیق و توسعه است، قصد دارد در نمایشگاه محصولات و لوازم الکترونیکی CES از یک تکنولوژی پیشرفته رونمایی کند.

این تکنولوژی Brain-to-Vehicle (ارتباط مغز با وسیله نقلیه) نام‌گذاری شده است. بر اساس این تکنولوژی، امواج مغزی راننده دریافت شده و در اختیار سیستم های مختلف قرار می‌گیرند تا خودرو در شرایط گوناگون عکس‌العمل‌های مناسبی از خود نشان دهد.

به گفته‌ی مقامات نیسان، تکنولوژی مذکور نتیجه‌ی تحقیقات هفت ساله‌ی گروهی از کارکنان این شرکت و مؤسسه‌ی پلی‌‌تکنیک فدرال لوزان است.

به منظور ایجاد ارتباط بین مغز و خودرو، راننده باید یک وسیله‌ی مخصوص را بر روی سر خود بگذارد تا فرآیندهای مربوط به خواندن ذهن وی شروع شوند.

بعد از برقراری ارتباط، چنانچه ذهن راننده تشخیص دهد که نیاز به کاهش یا افزایش سرعت، تغییر مسیر و یا مواردی از این دست وجود دارند، سیگنال های مغزی وی به خودرو منتقل شده و اعمال یاد شده بصورت خودکار اجرا می‌شوند.


آنطور که نیسان اعلام کرده، این تکنولوژی می‌تواند بین ۰٫۲ الی ۰٫۵ ثانیه سریع‌تر از خود راننده واکنش نشان داده و عمکرد کلی را هنگامی که خودرو در اختیار راننده است، بهبود ببخشد.

تشخیص و شناسایی حالت های روحی راننده، دیگر قابلیت کلیدی تکنولوژی جدید ژاپنی‌ها است. با تکیه بر این قابلیت پیشرفته‌ی تنظیمات خودرو، به گونه‌ای که مطابقت بیشتری با شرایط روحی راننده داشته باشند، اعمال می‌شوند.

آن‌طور که به نظر می‌رسد، ظاهراً نیسان می‌خواهد با تکنولوژی (Brain-to-Vehicle (B2V کماکان ارتباط فناوری خودران با راننده را حفظ کند. آقای دانیل اسکیلاچی (Daniele Schillaci) معاون اجرایی ارشد نیسان در این باره گفته:

بیشتر مردم فکر می‌کنند که در آینده با فناوری خودران کنترل کامل خودروی خود را در اختیار سیستم‌های پیشرفته قرار خواهند داد؛ اما تکنولوژی B2V مسیر متضادی را در پیش گرفته و با استفاده از سیگنال‌های مغز، آن‌ها را در فرآیند رانندگی حفظ کرده و تجربه‌ی هیجان‌انگیزتر و جذاب‌‌تری به ارمغان خواهد آورد.


در صورت راه یافتن این تکنولوژی به محصولات نیسان، شاهد تحولی شگرف در نحوه‌ی هدایت وسایل نقلیه خواهیم بود. البته این رؤیا به ‌احتمال‌ زیاد برای ما دست‌نیافتنی باقی‌مانده و باید خودمان را کماکان به «نیسان آبی» عادت دهیم!

منبع نوشته:دیجیاتو

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*