۱۰ گیاه تصفیه کننده هوای خانه به پیشنهاد ناسا

شاید کمتر کسی به خاصیت تصفیه‌کنندگی گیاهان خانگی دقت کرده باشد. اغلب ما از گیاهان برای زیبایی و تزئین خانه استفاده می‌کنیم. وجود گلدان‌های گل و گیاه در خانه باعث ایجاد نشاط و سرزندگی در ساکنان آن می‌شود. اما وجود این گیاهان غیر از اینکه باعث زیبایی محیط می‌شود، فواید دیگری نیز به همراه دارد. تصفیه هوای خانه از آلاینده‌های مختلف هوا و رفع آلودگی از جمله آن فواید است.

اینکه با بستن در و پنجره‌ها مانع ورود آلودگی هوا به داخل خانه می‌شویم و تصور پاک بودن هوای درون خانه نه تنها تصوری اشتباه است، بلکه آلودگی هوای خانه تا ۵ برابر بیشتر از آلودگی هوای محیط بیرون است! این آلودگی‌ها باعث ابتلا به بیماری‌های مختلف تنفسی از جمله آسم می‌شوند و حتی ممکن است باعث عدم تمرکز و اختلال در خواب شوند.

اخیرا سازمان فضایی ناسا تحقیقاتی را درباره گل و گیاهانی که باعث تصفیه هوای خانه، اداره و فضای بسته می‌شوند انجام داده است و تعدادی از این گیاهان را در مقاله‌ای معرفی کرده است.

این گیاهان که در عکس نیز مشخص‌اند شامل موارد زیر هستند:

دراسینا درمنسیس، ژربرا، نخل راپیس، آگلونما (همیشه سبز)، گل عنکبوتی (گندمی)، سرخس آبلیتراتا، اسپاتی فیلوم، دراسِنا، لیریوپ، آنتوریوم، پوتوس، فیکوس بنجامین (بنجامین انجیری)، آنتوریوم آندرانوم، سانسِوریا، پاپیتال، سرخس برگ شمشیری، نخل ققنوس، نخل مرداب.

در ادامه مطلب برخی از گیاهانی که برای تصفیه هوا مفیدند معرفی و شرایط نگهداری گیاهان نیز ارائه می‌شود.

پاپیتال یا عَشَقه‌ی معمولی یا پیچک معمولی یا داردوستِ معمولی با نام علمی Hedera helix یک گیاه گل‌دار و دولپه‌ای است. این گیاه پیچنده و بالارونده است و اگر آن را در کنار ستون، دیوار، داربست، درخت و صخره قرار دهید از آن‌ها بالا می‌رود. در صورتی که اجسام عمودی در کنار پاپیتال نباشند، به صورت افقی و بر روی زمین رشد می‌کند.

طبق تحقیقات انجام شده، این گیاه قادر است هوای یک اتاق کوچک را در نصف روز پاک کند و برخی از آلودگی‌ها را از بین ببرد.

سازمان فضایی آمریکا(ناسا ) اعلام کرده است که براساس نتایج به دست آمده از تحقیقات بهتر است برای فضای ۱۷۰ مترمربع از ۱۵ تا ۱۸ گیاه خانگی با اندازه مناسب در گلدان های ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتری استفاده شود. این گیاهان هر چه انبوه تر رشد کنند بهتر هوا را تصفیه می کنند.
فضای تنفسی هر فرد محدوده ۱۷ تا ۲۳ متر مربع اطراف او را در بر می گیرد. این معمولا فضایی است که هر فرد چندین ساعت برای کار کردن، تماشای تلویزیون یا خوابیدن در آن می ماند. گیاهانی که در این فضا گذاشته می شوند قادر به اضافه کردن رطوبت، حذف بیوگازها و مواد شیمیایی و بی اثرکردن آلودگی های میکروبی هستند. اتاق هایی که پر از گیاه هستند نسبت به اتاق های با گیاه کم، آلودگی میکروبی و قارچی در آنها ۵۰ تا ۶۰ درصد کمتر است.
به اعتقاد کارشناسان این شرایط در فضای باز نیز صدق می کند.از مهم ترین و مؤثرترین گیاهانی که می توان در فضای باز استفاده کرد و در حیاط خانه ، تراس و پاسیو رشد مطلوبی می کند پاپیتال است.

پاپیتال با نام علمی helix Hedera گیاهی همیشه سبز است که دارای ساقه های دایمی چوبی و بالا رونده چسبنده است، این گیاه در سال ۱۹۴۰ به اسپانیا و سپس ایتالیا برده شد تا مشکلات آلودگی هوا را در این کشورها حل کند و بعد از نتیجه گرفتن و زیبایی این گیاه به تمام اروپا، آمریکا و آسیای شرقی برده شد.
پاپیتال نسبت به سایر گیاهان امتیازهای زیادی دارد، بسیار کم توقع و کم غذاست، خشکی خاک را دوست دارد و در سرما نیز رشد می کند.

منبع نوشته:شرکت مقابله با آلودگی هوا

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*