گزینه های موجود در بازار آشفته خودرو

مدت زیادی از زمانی نمی گذرد که خودرو اولی ها، با چند میلیون تومان پس انداز قابلیت خرید نمونه های کارکرده انواع خودروهای داخلی و خودروهای خارجی قدیمی تر را داشتند. اما اکنون و با ایجاد این جو نا آرام در بازار، خرید خودرو برای طیف گسترده ای از جوانان به آرزوهای محال تبدیل شده است. در این مقاله نگاهی به گزینه هایی می اندازیم که با قیمت نسبتا مناسب، هنوز هم یک گزینه مطرح برایخودرو اولی ها هستند.

 

 

گروه اول، خودروهای کمتر از ده میلیون تومان

در گروه اول گزینه های خرید خودرو اولی ها، عمدتا پراید ها و پژوهای خسته دیده می شوند که کارکردی بالا داشته و سالها از زمان ساخت آنها می گذرد. علاوه بر آن، این خودروهای خسته در این سالها تصادفات بسیاری را تجربه کرده اند و جای جای بدنه آنها پر از زخم است. اگر شما نیاز اساسی به خودرو ندارید، پیشنهاد می شود که اندک سرمایه جمع آوری شده خود را در حوزه های دیگری سرمایه گذاری کنید. چرا که علاوه بر ایرادات معمول این خودروها مانند زنگ زدگی و خوردگی قسمت های مختلف بدنه و موتور، شما تنها یک خودروی مستهلک و قدیمی خریداری خواهید کرد که هزینه های لوازم مصرفی و سرویس های دوره ای آن، تفاوتی با خودروی نو ندارد و چه بسا بیشتر هم باشد.

علاوه بر مدل های مخلتفی از پراید و پژو که با این میزان پول قابل خریداری هستند و بیش از ده سال سن دارند، خودروهای دیگری همچون دوو ماتیز ، نسل نخست ام وی ام ۱۱۰ ، پیکان و رنو پی کی نیز در بین گزینه های این رده قیمتی به چشم می خورند که اگر به سابقه برخی از این خودروهای کم مصرف و کوچک نگاه کنیم، می توانند نسبت به پژو ۴۰۵ و یا پژو آردی گزینه های مناسب تری برای جیب مصرف کننده باشند، البته باید این نکته را نیز یادآور شد که هزینه های نگهداری خودرو در طی ماه های گذشته افزایش محسوسی داشته است.

نگاهی به تعدادی از  خودروهایی که با کمتر از ده میلیون تومان می توان خرید:

پراید صبا صندوق دار ، مدل ۱۳۸۲، کارکرد ۱۴۰ هزار کیلومتر و بدنه دارای یک لکه رنگ ، قیمت ده میلیون تومان

ام وی ام ۱۱۰ سه سیلندر، مدل ۱۳۸۵، کارکرد ۲۰۰ هزار کیلومتر و بدنه دارای چند لکه رنگ، قیمت نه میلیون و سیصد هزار تومان

پژو ۴۰۵ جی ال ایکس، مدل ۱۳۷۷، کارکرد ۳۰۰ هزار کیلومتر، بدنه دور رنگ، قیمت ده میلیون تومان

پژو آردی ، مدل ۱۳۸۵، کارکرد ۱۹۰ هزار کیلومتر، بدنه دارای چند لکه رنگ، قیمت ده میلیون تومان

رنو پی کی، مدل ۱۳۸۴، کارکرد ۱۸۰ هزار کیلومتر، بدنه بدون رنگ، قیمت هفت میلیون تومان

پیکان، مدل ۱۳۸۰، کارکرد ۲۶۰ هزار کیلومتر، بدنه بدون رنگ، قیمت هفت و نیم میلیون تومان

گروه دوم، خودروهای کمتر از پانزده میلیون تومان

اگر مشتری پس انداز بیشتری داشته باشد، در این رده قیمتی خودروهای بیشتری در مقابلش قرار دارند و دایره انتخاب او وسیع تر است. مدل های مختلفی از شورولت نوا و پاژن تا سمند و دوو. البته همانند گروه بالایی، این خودروها کارکرد و سن بالایی دارند و در مواردی به واسطه استهلاک بسیار زیاد و هزینه بالای تعمیرات است که مالک می خواهد به هر نحوی از شر آن ها خلاص شود.

با وجود تنوع بیشتر در این رده قیمتی، همچنان خرید خودروهایی همچون خانواده پراید، ام وی ام ۱۱۰، پژو و سمند آن هم در صورت نیاز توصیه می شود، چرا که با وجود سن بالای این خودروها، بهتر است تا مالک توانایی دسترسی به قطعات یدکی این خودروها در تمام شرایط و نقاط کشور را داشته باشد و خرید خودروهایی همچون شورولت های سالخورده و یا دووهای دهه هفتادی، با وجود احساس رضایت بیشتری که به مالک می دهد، اما دردسرهایی را در تامین قطعات و لوازم یدکی برای او ایجاد خواهند کرد.

نگاهی به تعدادی از  خودروهایی که با کمتر از پانزده میلیون تومان می توان خرید:

سمند ، مدل ۱۳۸۲، کارکرد ۲۷۰ هزار کیلومتر، بدنه دارای چند لکه رنگ، قیمت ۱۴ میلیون و هفتصد هزار تومان

پراید صبا ، مدل ۱۳۸۶،کارکرد ۲۷۳ هزار کیلومتر، یک درب رنگ، قیمت ۱۵ میلیون تومان

پراید ۱۳۱ ، مدل۱۳۹۰، کارکرد نامشخص، بدنه دور رنگ، قیمت ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

دوو اسپرو ، مدل ۱۹۹۳، کارکرد ۲۳۰ هزار کیلومتر، بدنه دارای دو لکه رنگ، قیمت ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان (اتوماتیک)

دوو سیلو ، مدل ۱۳۸۱، کارکرد ۳۴۰ هزار کیلومتر، بدنه دور رنگ، قیمت ده میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

پژو ۴۰۵ جی ال ایکس ، مدل ۱۳۸۲، کارکرد ۲۹۰ هزار کیلومتر، بدنه دارای چند لکه رنگ، قیمت سیزده میلیون تومان

 

گروه سوم، خودروهای کمتر از بیست میلیون تومان

طبیعتا با افزایش سطح بودجه، خودرو اولی ها می توانند انتخاب های گسترده تری نیز داشته باشند، گرچه پس انداز کردن چنین مبلغی، آن هم در شرایط امروز کشور کار چندان آسانی نیست و قطعا مشتریان با کمک مقداری وام، می توانند مقداری اندوخته جمع آوری کنند. البته با توجه به شرایط امروز بازار، مشتریان خودرو اولی بسیار نا امید شده اند، چرا که پیش از این توانایی خرید یک پراید صفر کیلومتر یا کم کارکرد را با چنین بودجه ای داشتند که در طی دو ماه اخیر این توانایی را از دست داده اند.

نخستین پیشنهاد ما به خودرو اولی هایی که چنین سطحی از بودجه را دارند، خرید پراید های کم کارکرد مربوط به یکی – دو سال اخیر است که هنوز مستهلک نشده اند و کارکرد اندکی دارند. اگر با خرید پراید مشکل دارید، پژو ۴۰۵ های مربوط به سالهای قبل از نود، نظیر مدل ۸۴-۸۷ گزینه بعدی برای خودرو اولی ها محسوب می شود که کیفیت ساخت بهتری نسبت به مدل های بعد از سال ۹۰ دارند و اگر بتوانید نمونه های سالم پژو ۴۰۵ مربوط به این سالها را پیدا کنید و در نگهداری آن سلیقه به خرج دهید، تا سالها می توانید از خدمات آن استفاده کنید. همانند پژو ۴۰۵، سمند ال ایکس های مربوط به سالهای پایانی دهه هشتاد نیز با بودجه ای کمتر از بیست میلیون تومان در اختیار شما خواهد بود.

اگر علاقه ای به خرید خودروهای ایرانی ندارید، و یا اینکه دوست دارید خودرویی ایمن تر از پراید داشته باشید، مدل های کارکرده ام وی ام ۱۱۰ برای خرید در اختیار شما خواهند بود. با این سطح بودجه، لیفان ۵۲۰ نیز یک سدان خانوادگی مناسب برای یک خانواده کم جمعیت ایرانی می تواند باشد.

نگاهی به تعدادی از  خودروهایی که با کمتر از بیست میلیون تومان می توان خرید:

ام وی ام ۱۱۰ چهار سیلندر، مدل ۱۳۹۱، کارکرد ۲۵ هزار کیلومتر، بدنه بدون رنگ، قیمت بیست میلیون تومان

سمند ال ایکس، مدل ۱۳۸۹، کارکرد ۱۲۵ هزار کیلومتر، بدنه دارای چند لکه رنگ، قیمت بیست میلیون تومان

پژو ۴۰۵ جی ال ایکس، مدل ۱۳۸۷، کارکرد ۲۰۶ هزار کیلومتر، کاپوت تعویض شده، قیمت هجده میلیون تومان

پراید ۱۳۱، مدل ۱۳۹۵، کارکرد چهار هزار کیلومتر، بدنه دارای یک لکه رنگ، قیمت بیست میلیون تومان

منبع نوشته:مرتضی قانع | سایت دنده 6

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*