جنگنده‌ی F-15 تا سال ۲۰۲۰ به سلاح لیزری مجهز می‌شود

f-15

یکی از مهندسان نیروی هوایی آمریکا، به CNN گفته که تا سال ۲۰۲۰ میلادی سلاح لیزری برای هواپیمای جنگی آماده خواهد بود.

اگرچه مسلح کردن F-15 به یک سلاح لیزری یک حرکت انقلابی به حساب می‌آید، اما قبلا هم از این فناوری استفاده شده بود.

برای کسانی که داستان‌های علمی تخیلی می‌خوانند، یا فیلم‌های این ژانر را می‌بینند یا بازی‌های ویدیویی بازی می‌کنند، هواپیما یا جت جنگنده‌ی مجهز به سلاح لیزری چیز پیش پا افتاده‌ای است. اما در دنیای واقعی امروزی اگر چنین هواپیمایی ساخته شود یک تکنولوژی بسیار جدید و خفن خواهد بود، هرچند که ظاهرا مدت زیادی با ساخت جنگنده‌های مجهز به لیزر فاصله نداریم. حداقل آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی آمریکا اعلام کرده که در حال حاضر مشغول توسعه‌ی سلاح لیزری هستند و تا سال ۲۰۲۰ میلادی آن را برای جت جنگنده‌ی F-15 آماده خواهند کرد. با این اوصاف، شاید در پنج سال آینده تغییر بزرگی در نحوه‌ی جنگ نیروهای مسلح شکل بگیرد.

اگرچه مسلح کردن F-15 به یک سلاح لیزری یک حرکت انقلابی به حساب می‌آید، اما قبلا هم از این فناوری استفاده شده بود. در سال ۲۰۰۲، نیروی هوایی، پس از ده‌ها سال توسعه‌ و آزمایش، نمونه‌ی اولیه‌ای از لیزر را به یک هواپیما به نام YAL-1 نصب کردند. در سال ۲۰۰۷، YAL-1 توانست با موفقیت یک لیزر کم‌توان را به یک شی که در هوا حمل می‌شد شلیک کند.

چند ماه پیش هم نیروی هوایی آمریکا در جریان کنفرانس هوافضای انجمن نیروی هوایی اعلام کرد که می‌خواهند جنگنده‌های آمریکایی را به سلاح لیزی مجهز کنند. در آن زمان گفته شده بود که این فناوری تا سال ۲۰۳۰ آماده خواهد شد.

در حال حاضر، نیروی هوایی می‌گوید برای آزمایش سلاح لیزری در جنگنده‌ی F-15 آماده می‌شود. ژنرال «هربرت کارلایل» (Herbert Carlisle) می‌گوید نمونه‌ی اولیه تا سال ۲۰۱۶ یا ۲۰۱۷ آماده خواهد بود.

اما ساز و کار لیزر F-15 چگونه خواهد بود؟ نیروی هوایی در نظر دارد از نوعی تکنولوژی به نام Solid-state laser استفاده کند. در این روش به یک ماده‌ی کریستالی جامد انرژی فرستاده می‌شود تا اشعه‌های لیزر تولید شود. یک لیزر solid state از اشعه‌هایی با دمای به شدت بالا و متمرکز نور تشکیل شده که قابلیت تخریب هدف‌اش را دارد.

تحقیق و توسعه‌ی این تکنولوژی صرف نظر از قانونی یا غیر قانونی بودن‌اش به طور پیوسته در آزمایشگاه نیروی هوایی پیش می‌رود. بودجه توسعه‌ی آن هم تا سال ۲۰۲۰ تضمین شده است. به نظر می‌رسد نیروی هوایی آزمایشات پیشرفته‌ی این فناوری را در سال ۲۰۱۶ آغاز خواهد کرد.

منبع: CNN، دیجی مگ

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*