آیا بین میزکار نامرتب و خلاقیت ارتباطی وجود دارد؟

اگر در فیلم های سینمایی به اتاق کار دانشمندان یا هکرهای خلاق دقت کرده باشید متوجه نامرتب بودن آنها شده اید، این مساله ممکن است کمی در فیلم ها اغراق شده باشد اما تا حدودی واقعیت دارد.

life_einstein_desk

تاکنون مطالعات بسیاری در مورد معایب به هم ریختگی در محیط کار صورت گرفته و اغلب آنها بر نکاتی منفی مانند محدود شدن بازدهی ذهنی، عدم تمرکز، افزایش اضطراب و کارایی پایین در چنین محیط هایی تاکید کرده اند.

بر این اساس بسیاری از شرکت ها کارکنان خود را به حفظ نظم و پرهیز از شلختگی در محیط و حتی میزکارشان تشویق می کنند با این حال مطالعات محدودی نیز روی دیگر سکه را نشان داده و از افزایش خلاقیت در چنین محیط هایی سخن گفته اند.

نتایج این تحقیقات نشان داده که یک محیط نامرتب به تفکر خارج از چارچوب های متداول کمک کرده و احتمال دستیابی به راه حل های خلاقانه را افزایش می دهد.

 

MessyDesk_SilviaJansen-57a565023df78cf459b8ef6d

«جوزف ردن» استادیار بازاریابی دانشکده مدیریت دانشگاه «کارلسون مینه سوتا» که در این زمینه تحقیق کرده می گوید:

اگرچه یک محیط کاری مرتب باعث پیدا کردن ساده تر لوازم شده و فضای بیشتری را برای کارکنان فراهم می کند اما از طرف دیگر به کاهش خلاقیت منجر می شود.

خلاقیت مستلزم خارج شدن از قراردادها و سنت های جاری است و  محیط های به هم ریخته با عبور از قالب های فکری متداول به ایجاد بینش های تازه کمک می کنند.

با توجه به مطالب فوق می توان نتیجه گرفت که کار کردن در هر یک از این محیط ها از مزایا و معایب خاص خود برخوردار است. برای مثال در صورتی که وظایفی از قبیل پر کردن فرم های حسابداری یا برآورد هزینه ها را که نیازمند دقت بالا است پیش رو دارید، بهتر است ابتدا میز کار خودر ا مرتب کنید.

از طرف دیگر اگر به دنبال تغییر پروسه های جاری و راه های افزایش کارایی هستید یا قرار است برای چالش های پیش روی شرکت راه حلی را پیدا کنید، ممکن است محیط کاری نه چندان مرتب برای شما بهتر باشد.

22well-tmagArticle-v2

گفتنی است پیش از این نیز دانشگاه «خرونیخن» هلند با انجام تحقیقاتی به این نتیجه رسیده بودند که محیط های شلوغ و نامرتب به افزایش خلاقیت افراد منجر می شوند.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که همیشه به خاطر نامرتب بودن میزکار مورد شماتت مدیر و همکارانتان قرار می گیرید، از این به بعد می توانید افزایش خلاقیت را بهانه این کار کنید.

منبع: دیجیاتو

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*