رانت ۵ هزار خودروی وارداتی در دست چهار نفر

8963-3

آشفتگی بازار خودرو با گذشت نيمي از سال و از تاريخ دستور توقف ثبت سفارش خودروي وارداتي از سوي محمدرضا نعمت‌زاده وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت تشديد شد و بسياري از سفارش‌دهندگان را به تجمع در مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت كشاند؛ هرچند هيچ ‌واكنشی رسمي از سوي مسئولان اين وزارتخانه به سرمايه‌هاي از‌ دسترس خارج‌شده سفارش‌دهندگان رخ نداد.

گفته می‌شود در اینجا هم پای خودروسازان داخلی در میان است و آنها از توقف ثبت سفارش برای عرضه محصولات خود با قیمت بالاتر سود می‌برند. همین امر که گفته می‌شود موجب کاهش عرضه در بازار و افزایش خودروهای داخلی و وارداتی شده صدای ناصر سراج، رئیس‌ کل سازمان بازرسی کشور را هم درآورد.

او روز گذشته در مراسم افتتاح ساختمان اداره کل بازرسی استان زنجان گفت: «مردم را دعوت به خرید خودروی داخلی می‌کنند و یکباره قیمت همین خودروها افزایش ١۴ میلیونی می‌یابند که باید سؤال کرد با چه مجوزی این افزایش قیمت اتفاق افتاده است؟». این اتفاق که در پی توقف ثبت سفارش خودرو در کشور رخ داده، واکنش‌هایی را هم در مجلس به دنبال داشت.

جناح‌ها در بدنام‌کردن مسابقه می‌گذارند

سراج با اشاره به اینکه گرو ه‌ها و جناح‌ها در بدنام‌کردن یکدیگر مسابقه دارند بیان کرد: نتیجه این موضوع موجب بدبینی‌ها شده است.

وی با بیان اینکه چند١٠هزار خودروی صدمیلیونی در کشور وجود دارد، بیان کرد: قیمت این خودروها افزایش یافته و حال باید دید، پول این خودروها به جیب چه کسانی می‌رود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه چهار تا پنج هزار خودرو وارد شده است که از طریق رانت در دست چهار تا پنج نفر است، بیان کرد: همین موضوع موجب شده است مردم بدبین شوند.

افزایش قیمت خودرو تا ١۴ میلیون تومان با چه مجوزی است؟

رئیس‌کل سازمان بازرسی کشور با اشاره به اینکه از سوی دیگر مردم را دعوت به خرید خودروی داخلی می‌کنند، بیان کرد: یکباره برخی از همین خودروها افزایش قیمت ١۴میلیونی می‌یابند که باید سؤال کرد با چه مجوزی این افزایش قیمت، اتفاق افتاده است؟

بی‌خود کرده‌اند، قیمت خودرو را گران کرده‌اند

او با اشاره به اینکه از سوی دیگر خرید خودروی ایرانی به صورت نقد دارای تخفیف ٨,۵میلیون‌تومانی است، ادامه داد: اصلا بی‌خود کرده‌اند قیمت خودرو را گران کنند که بخواهند تخفیف هم بدهند.

سراج با اشاره به اینکه باید دید دست پشت پرده‌ای در ماجرای افزایش قیمت خودرو وجود دارد یا خیر، عنوان کرد: هرچند شایعه‌ای منتشر و سپس تکذیب شد؛ اما همین موضوع موجب اختلال در نظام اقتصادی شده است.

رانت دولت برای خودروسازان داخلی

رضایی رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در واکنش به علت این رخداد می‌افزاید: دولت در ماه‌های ابتدایی توقف ثبت سفارش، بهانه‌های واهی مانند اختلال در سایت و همچنین تنظیمات جدید برای روند ثبت سفارش‌ها را عنوان کرده بود؛ اما بعد از مدتی خودشان اعلام کردند که به منظور تعیین دستورالعمل ساماندهی واردات خودرو و همچنین کنترل خروج ارز اقدام به این کار کرده‌اند. در کل این رفتار دولت نیز در راستای امتیازدهی نامعقول به خودروسازان داخلی است که افزون بر اینکه بازار داخل را به‌طور کامل در اختیار دارند، به مقوله واردات نیز ورود کرده‌اند و موجب اختلال در عرصه واردات خودرو نیز شده‌اند.

او در پاسخ به این پرسش که چه کسانی از توقف ثبت سفارش سود می‌برند، می‌گوید: بدون شک در زمانی که عرضه یک کالا متوقف یا محدود می‌شود، دسته دیگری از این فضای رانتی بهره خواهند برد. به‌طور مثال، واردات چندین دستگاه خودرو با ترک تشریفات و همچنین ورود خودروسازان به عرصه واردات در زمانی ‌که واردات برای شرکت‌های واردکننده بسته است، موجب خواهد شد توازن بازار برهم بخورد. به تعبیری دیگر، در زمان بسته‌بودن ثبت سفارش به‌طور قطع برخی اشخاص حقیقی اقدام به واردات از مسیرهای غیرقانونی کرده‌اند. جدا از این سودجویانی که اکنون خودروهای خود را با ٣٠ تا ۴٠ درصد رشد قیمت به فروش می‌رسانند، افرادی هستند که از این فضای آشفته بازار سودجویی کرده‌اند.

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با اشاره به آشفتگی ایجادشده در بازار، می‌افزاید: زمانی‌که دولت در کار شرکت‌ها اختلال به‌ وجود می‌آورد، برخی از شرکت‌ها نیز نمی‌توانند تعهداتشان را در قبال مردم به موقع انجام دهند. این دیگر در اختیار شرکت‌ها نیست و اختلال به ‌صورت ناگهانی از سوی دولت اعمال شده است. برخی شکایت‌ها از شرکت‌های واردکننده صورت گرفته؛ اما همه شرکت‌ها درگیر شکایات مردمی نیستند و برخی از آنها کم‌کارتر شده‌اند؛ چراکه در این شرایط تنها باید منتظر ماند و دید تصمیم دولت برای این بازار چیست.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*