۷ تکنیک نوشتن در شبکه های اجتماعی

در این مطلب با نکات و تکنیکهای نوشتن در رسانه های اجتماعی آشنا خواهیم شد.

نوشتن یک مطلب عالی مطمئنا به استعداد و خلاقیت ذاتی نیاز دارد اما در هر صورت شما چیزی برای گفتن دارید. مهم نیست تجربه یا مهارت فعلی شما چقدر است. با رعایت چند نکته در مرحله نوشتن، می توانید بر روی خواننده تاثیر بگذارید، او را به عکس العمل وادار کنید یا آگاهی او را افزایش دهید. چند نکته در اینجا ارائه میکنیم تا به شما بگوییم چطور این کار را انجام دهید.

 

برخی یا همه این نکات را امتحان کنید و در چند پست آنها را تکرار کنید تا خوب آنها را به ذهن بسپارید تا به طور خودکار در مطالب بعدی رعایت کنید.

 

۱٫ هر چیزی که به ذهنتان می آید، بنویسید

نکته اول برای نوشتن در شبکه های اجتماعی این است که هر چیزی که در سرتان است و به ذهنتان می آید، بنویسید. فقط تایپ کنید، به مانیتور نگاه نکنید و فقط به صفحه کلید نگاه کنید، با این کار مغز شما درگیر میشود. ساختار جمله، املا، علائم نقطه گذاری و… را فراموش کنید، فقط انگشتان خود را حرکت دهید و به کیبورد نگاه کنید.

 

نگران ویرایش نباشید بعدا میتوانید چندین بار ویرایش کنید اما هرگز نوشتن و ویرایش را همزمان انجام ندهید. زیرا اگر فکر خود را درگیر صحیح بودن متن نکنید، مواردی به ذهن شما خواهد رسید که در غیر اینصورت ممکن است به ذهن شما خطور نکند.

 

۲٫ به گونه ای بنویسید انگار مخاطب شما دانش آموزان دبیرستانی هستند

نه به این دلیل که آنها کند ذهن هستند، به این دلیل که شما را مجبور میکند ساده و شفاف بنویسید. جملات سنگین و به اصطلاح “قلمبه سلمبه” نگویید. جملاتی که اتفاقا خیلی زیاد هم توسط نویسندگان استفاده میشوند.

 

اگر از عبارات و جملات سنگین استفاده کنید، خوانده نمیشود. مخاطب یا شما را ترک میکند یا می ماند و مطلب شما را نمیخواند. یک چیز واقعی بگویید و آنرا روی بچه، مادر یا هر شخص دیگری تمرین کنید تا ببینید اثرگذار هست یا خیر.

خوانندگان به دلیل ارائه مطالب واقعی قدردان شما خواهند بود. این منجر به حس خوبی در خواننده میشود.

 

۳٫ برای خواننده بنویسید

هیچ کس اهمیتی نمیدهد که شما چه کاری انجام میدهید. خواننده میخواهد بداند از کاری که انجام میدهید، چه چیزی میتواند دریافت کند. پس، از دیدگاه خوانندگان بنویسید. آنها را قهرمان کنید. در غیر اینصورت برای آنها کسل کننده خواهد بود. کلمات و جملاتی که به آنها بگوید چگونه زندگی آنها میتواند بهبود یابد.

گاهی اوقات «برجسته بودن» چیز سختی نیست و همان نوشتن از دیدگاه خوانده است زیرا اکثر رقبای شما این کار را انجام نمیدهند.

 

۴٫ با یک هدف بنویسید

برای نوشتن در شبکه های اجتماعی مطلب خود را با یک هدف واضح و مشخص بنویسید و آن هدف را در بالای پیش نویس خود بنویسید تا هنگام نوشتن از هدف خود دور نشوید. برای ایمیل، پست وبلاگ، هر پست شبکه های اجتماعی و … هدف را واضح و شفاف انتخاب کنید و بنویسید.

 

میخواهید خواننده چه عکس العملی نشان دهد؟ روی دکمه خرید (buy)، تماس تلفنی (call) یا ارتباط با ما (contact us) کلیک کند؟ یا میخواهید احساس خاصی را در بیننده ایجاد کنید، مثلا حس درک شدن، آگاه تر شدن و اضافه شدن دانش و …؟

 

نکات و تکنیکهای نوشتن در رسانه های اجتماعی

 

۵٫ به گونه ای بنویسید که خواننده، احساس موفقیت کند

پاراگراف های طولانی و بدون مکث ننویسید و سعی کنید، متن خود را به صورت تک سطر و سطرهای بولد شده بنویسید. با شکستن پیام، خواننده خود به پایین صفحه هدایت کنید.

 

با پاراگراف های کوتاه، جملات کوتاه، بعضی آیتم ها را بولد کردن و … به متن خود جذابیت و به مخاطب انگیزه خوانده بدهید. بگذارید خوانندگان شما پیام شما را به خوبی درک کرده و هضم کنند. این به آنها کمک میکند تا احساس موفقیت کنند. هرچه بیشتر بخوانند، بیشتر درک میکنند و این برای هر دو طرف سودمند است.

پرسیدن سوال هم گزینه خوبی است و خواننده را برای خواندن متن تا انتها تشویق میکند.

 

۶٫ با تمرکز بالا بنویسید

گاهی اوقات ما به کاری نگاه میکنیم و با خود میگوییم، “اوه خدای من! من به زمان خیلی زیادی برای انجام این پست نیاز دارم.”

راه بهتری وجود دارد. بخش کوچکی از پست خود را برای نوشتن انتخاب کنید و مراحل زیر را انجام دهید.

بخش کوچکی را برای نوشتن مشخص کنید.

تایمر را تنظیم کنید، که بتوانید تیک تاک را بشنوید.

ساده و محاوره ای هر چیزی که به ذهنتان می رسد را بنویسید.

ویرایش ها را انجام دهید.

پایان

به بخش بعدی بروید

 

اینکه در یک مرحله پیشرفت کردید حس و انگیزه خوبی به شما میدهد. این بخش در ۱۷ دقیقه نوشته شده، پس شما هم میتوانید. به اینصورت تا تکمیل مطلب ادامه دهید. با این کار نیاز نیست نگران این باشید که چطور زمان خیلی زیادی را پیدا کرده و صرف آن کنید.

 

۷٫ از تصاویر برای افزایش کلمات استفاده کنید

زیاد نمیخواهیم در این مورد صحبت کنیم زیرا این پست در مورد متن و کلمات است. البته که عکسها قدرت کلمات را افزایش میدهند و این قابل انکار نیست.

 

۷ ابزار نوشتن در شبکه های اجتماعی

نوشتن در شبکه های اجتماعی سرگرم کننده است و نکات و ترفندهای نوشتاری به شما کمک میکنند از روند لذت ببرند.

 

۱٫ Session buddy (افزونه گوگل کروم)

مناسب برای: جلوگیری از شلوغی و زیاد شدن پنجره های مرورگر با بازیابی پنجره ها و زبانه ها در عرض چند ثانیه.

هزینه: رایگان

 

اپلیکیشن Session buddy

 

هنگام نوشتن، معمولا برای پیدا کردن مطالب یا موضوعات مرتبط در وب جستجو میکنیم که معمولا به عنوان ورودی های متن از آنها استفاده میکنیم. این تب ها را میتوان برای هر عنوان مرتب سازی کرد. سپس، میتوان آنها را روی صفحه قرار دهید تا در مواقع لزوم به آنها مراجعه کنید.

 

چگونه این کار را انجام دهید:

روی آیکون session buddy در نوار ابزار Chrome کلیک کنید

session خود را نامگذاری کرده و ذخیره کنید

همه پنجره ها را ببندید.

اکنون آماده اقدام برای انجام یک کار جدید هستید. بدون سردرگمی و شلوغی پنجره های زیاد مرورگر.

 

برای بازگرداندن همه آن پنجره ها باید:

روی آیکون session buddy کلیک کنید

session را انتخاب کرده و باز کنید

همه چیز در یک لحظه به حالت قبل برمیگردد!

 

۲٫ Hemingway app

مناسب برای: کمک به مختصر و واضح و شفاف نوشتن

هزینه: آنلاین رایگان، ۱۹٫۹۹ دلار برای اپلیکیشن دسکتاپ.

 

اپلیکیشن Hemingway

 

اپلیکیشن Hemingway شما را به یک نویسنده بهتر تبدیل خواهد کرد. تمام مواردی که در یک متن خوب باید رعایت کنید و یا از آن استفاده نکنید، در آن گنجانده شده است. همان جملات بلند، قیدهای غیر ضروری، صفت ها و عبارات. این اپلیکیشن حتی به جایگزینها نیز به شما اشاره میکند.

 

چگونه این کار را انجام دهید:

متن خود را بنویسید

آنرا در Hemingway app کپی کنید

ببینید کدام یک مناسب و کدام مشکل دارند

تغییرات خود را انجام دهید

متن را به قطعه اصلی خود برگردانده کپی و پیست کنید.

 

از اپلیکیشن “همینگوی” برای بهبود مهارت نویسندگی خود استفاده کنید. بعد از مدتی، کمتر به آن نیاز پیدا خواهید کرد. اگرچه برای اطمینان از صحیح بودن میتوانید همیشه از آن استفاده کنید. این یک ابزار شگفت انگیز است.

 

۳٫ Markdown

مناسب برای: کمک به نوشتن متنی که به راحتی قابل خواندن باشد، کمک به نوشتن قالب متنی ساده، سپس تبدیل به HTML.

هزینه: بستگی دارد. ادیتورهای زیادی وجود دارند. برخی رایگان و برخی پولی هستند اما هزینه آن زیاد نیست.

 

Markdown این امکان را به شما میدهد تا تقریبا تمام پروژه های خود را بتوانید به صورت متن ساده بنویسید. یک ویرایشگر Markdown را برای ویندوز، مک یا وب پیدا کرده و انتخاب کنید.

 

اگر فکر میکنید Word ،Google Docs و بقیه همین کار را انجام میدهند، اشتباه میکنید زیرا کار با این ابزارها پیچیده است و پر از گزینه های مختلف هستند و محدود به یک ابزارند. Markdown ساده با یک ویرایشگر WYSIWYG ساده برای هدر، بولد کردن، italic ،bullet ها، highlight، تقسیم افقی و نقل قول است و خیلی سریع کار شما را برای ارسال به دیگر پلتفرم ها با استفاده از قالب بندی CSS به HTML تبدیل میکند.

 

به عبارت دیگر … متن را می نویسید، به صورت HTML اکسپورت میکنید و در هر جایی که بخواهید منتشر میکنید.

 

۴٫ ZenPen

مناسب برای: کمک به نوشتن بدون حواس پرتی و سردرگمی

هزینه: رایگان

 

اپلیکیشن ZenPen

 

در زندگي موارد زیادی وجود دارد که باعث پرت شدن حواس شما شوند. ZenPen یک گوشه کوچکی از جهان، بدون حواس پرتی است که به شما کمک میکند بدون دخالت عوامل خارجی بنویسید.

 

چگونه این کار را انجام دهید:

به zenpen.io بروید

تایپ کنید و بنویسید

کپی و پیست کرده، یا دانلود کنید (از طریق markdown، متن ساده، یا html)

با محتوای جدید خود، کاری زیبا انجام دهید

 

۵٫ Grammarly

مناسب برای: کمک به شفاف، موثر و صحیح نوشتن.

هزینه: رایگان (آنلاین)

 

اپلیکیشن Grammarly

 

Grammarly همه چیز را از خطاهای املایی تا انتخاب کلمه ضعیف مشخص میکند. این ابزار با بسیاری از پلتفرم آنلاین از جمله توییتر، جیمیل و Tumblr یکپارچه شده است.

گاهی اوقات میتوان از کلمات اشتباه یا دارای غلط املایی برای جلب توجه مخاطب استفاده کرد. البته به صورت عمدی. این کار تا زمانیکه به صورت غیر عمد نباشد کار اشتباهی نیست.

از Grammarly برای تبدیل این موارد غیر عمدی به عمدی استفاده کنید.

 

۶٫ Pomodoro Technique

مناسب برای: تمرکز بیشتر در نوشتن در شبکه های اجتماعی و هر چیز دیگر

هزینه: بستگی به ابزار تایمری دارد که انتخاب میکنید. گزینه های رایگان نیز دارد.

 

اپلیکیشن Pomodoro Technique

 

Pomodoro Technique یک روش مدیریت زمان است که توسط Francesco Cirillo در اواخر دهه ۱۹۸۰ ساخته شده است که از یک تایمر برای شکستن کار به فواصل ۲۵ دقیقه استفاده میکند. هر فاصله به نام یک pomodoro (به ایتالیایی یعنی گوجه فرنگی) شناخته میشود.

از این روش در همه جا مخصوصا هنگام نوشتن در شبکه های اجتماعی میتوان استفاده کرد.

 

چگونه این کار را انجام دهید:

یک بخش یا دو بخش را برای نوشتن تعریف کنید.

تایمر را تنظیم کنید (برای ۲۵ دقیقه)

تا زمانیکه زنگ به صدا در بیاید، کار کنید (و فقط روی آن کار مشخص شده)

یک علامت روی یک تکه کاغذ قرار دهید.

یک استراحت کوتاه کنید.

تکرار کنید.

 

۷٫ Dropbox Paper

مناسب برای: کمک به نوشتن و همکاری با دیگران.

هزینه: رایگان برای فرد و یا کسب و کارهای کوچک. شرکتهای بزرگ باید برای آن هزینه پرداخت کنند.

 

اپلیکیشن Dropbox Paper

 

Dropbox paper یکی از ابزارهای اصلی و مهم برای نوشتن در شبکه های اجتماعی , ویرایش در کنار همکاری با دیگران است.

 

ظاهر زیبا و ساده دارد

نوشتن در آن بسیار ساده است

به عنوان ویرایشگر محتوای وب عمل میکند نه یک ویرایشگر سند

نوشتن همزمان با دیگران

هشدار دادن به همکاران، به صورت آنی و از طریق کامنت

اکسپورت و دانلود کردن در فرمتهای رایج برای انتشار در جاهای دیگر

این ابزار را امتحان کنید.

منبع نوشته:sonetinfo.com

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*