۶ راهکار موثر برای کاهش خروپف

خرناس کشیدن

کاهش وزن، تغییر در شیوه زندگی و اصلاح طرز خوابیدن می تواند موجب فراهم آمدن شبی آرام تر برای افرادی باشد که از بیماری آپنه خواب رنج می برند.
خروپف کردن در خواب و آزار گوش دیگران اصلا کار سرگرم کننده و جالبی نیست—این سروصدای موزون، آرامش و خواب راحت را از اعضای خانواده سلب می کند. علاوه بر اینکه این حالت بسیار آزاردهنده است، خروپف کردن ممکن است ناشی از شرایط نادرست بدنی و عدم سلامت بدن باشد.

اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که از بیماری آپنه خواب رنج می برید، به هنگام خواب ممکن است که به صورت مکرر دچار تنگی نفس مقطعی شوید، بعلت آنکه عضلات گلوگاه و حلق در حالت استراحت و سکون قرار دارند و شرایطی را برای لوله تنفسی فراهم می کنند تا باریک و مسدود گردد. در طول زمان، بیماری آپنه خواب می تواند شما را در معرض خطر افزایش حملات قلبی و مغزی، فشار خون بالا و غیره قرار دهد.

khorpof1

خطرات خروپف کردن

حتی اگر شما با صدای بلند تنفس می کنید و مبتلا به بیماری آپنه خواب نیز نیستید، خروپف کردن غیر عادی می تواند سلامت شما را با خطر مواجه سازد. به هنگام خواب، در شرایطی که فرد دچار تنگی نفس مقطی می شود، یک نوع انگیزش یا برخیزش در مغز ایجاد می شود و دوباره مغز به خواب رفته و در حالت استراحت قرار می گیرد و فرد دوباره شروع به خروپف کردن میکند. خود فرد بیمار ممکن است که از سروصداهای شبانه ای که برای دیگران ایجاد می کند، خسته و رنجیده شود. حتی بدون بروز علائم بیماری آپنه خواب، خود عمل خروپف کردن می تواند منجر به بالا رفتن فشار خون یا نوسان فشار خون گردد. علاوه بر این، بروز بیماری آپنه خواب مرتبط با بروز بیماری های دیگری چون، ناراحتی های قلبی، حمله مغزی، تشنج و غیره است.

در صورتی که صدای خروپف شما آزار دهنده است و به راحتی توسط دیگران شنیده می شود، عاقلانه است که به پزشک متخصص مراجعه کنید و شرایط سلامت خود را برای او بازگو کنید. به احتمال زیاد شما از بیماری فشار خون بالا یا یک نوع بیماری قلبی رنج می برید. در برخی موارد، فرد تعادل وزن خود را از دست می دهد و یا در اکثر ساعات روز احساس خواب آلودگی می کند. البته راهکارهای فراوانی برای برطرف کردن خروپف شدید در طول خواب شبانه و مقابله با بیماری آپنه خواب وجود دارد. به نکات زیر توجه فرمایید:

snoring

نکاتی برای برخورداری از خوابی آرام و راحت

اگر صدای خروپف شما بسیار شدید و بلند است و گوش دیگران را می آزارد، شما هم می توانید با ایجاد تغییرات جزئی در شیوه زندگی از خوابی راحت و آرام در طول شب لذت ببرید.

چاقی

کاهش وزن: در صورتی که شما جزء آ« دسته از افرادی هستید که از چاقی مفرط رنج میبرید، حتما اندکی وزن کم کنید. در بیشتر موارد، خروپف کردن بعلت وزن زیاد بروز پیدا می کند. بویژه زمانی که مردان گرفتار چاقی مفرط می شوند، بیشترین ناحیه ای که از نظر حجم بزرگتر می شود، گردن و غبغب است.

snoring11

پرهیز از نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار و الکل دار پیش از خواب: مواد کافئینی و الکل دار از فعالیت عضلات فراخش گر لوله تنفسی (شخص یا عضله یا چیزى که متسع یا فراخیده می کند) جلوگیری می کنند. در صورت نوشیدن، مطمئن باشید که صدای خروپف بلندتر و شدیدتر می شود.

پرهیز از مصرف داروهای خاص:داروهای خواب آور، داروهای آرامبخش و شل کننده ها تنها سبب مسدود شدن و سست شدن عضلات فراخش گر لوله تنفسی می شوند و همین عامل منجر به خروپف کردن درطول خواب شبانه می گردد.

خواب کافی: خواب ناکافی و کمبود خواب به عضلات لوله تنفسی آسیب وارد نمی کند، اما هرچه بیشتر احساس خستگی کنید، امکان خروپف کردن بیشتر خواهد بود. زمانی که به پشت می خوابید، سنگیینی و وزن بدن به سوی پایین به بافت های لوله تنفسی فشار وارد می کند و همین عامل منجر به خروپف کردن می شود. به هنگام خواب، بر پهلو دراز کشید تا از بروز علائم آپنه خواب کاسته شود.

بالا بردن سطح بدن از زمین:به هنگام خواب، زمانی که به بدن شیب اندکی می دهید، باعث می شود که کمتر خروپف کنید. در ناحیه کمر و باسن یک بالشت نرم قرار دهید یا از تشکچه های بادی خواب که باد داخل آن قابل تنظیم و تغییر است، استفاده کنید.

خروپف کردن می تواند نشانه ای از وجود بیماری در بدن انسان باشد یا برای دیگران مزاحمت ایجاد کند. در هر صورت، شما میتوانید با اعمال چندین روش جادویی وضعیت سلامت خود را بهبود بخشید.

منبع:
http://www.everydayhealth.com/sleep

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*